Від сайту-візитівки до глобального інтернет-магазину з Бітрікс: Управління сайтом. Досвід ARGO
ARGO були першими, хто у 1991 році привіз в Україну світові бренди, зокрема, Lee&Wrangler. Зараз ця мережа налічує 52 магазини. В ній представлені 18 відомих на весь світ брендів, зокрема Benetton, Parfois, Orsay, Piazza Italia, Desigual, OVS, Penti та Mango. У каталозі мережі зібрані 25 тисяч моделей.
Та ще три роки тому побачити цей асортимент можна було тільки в офлайн-магазинах ARGO. Так, у компанії був сайт, але він більше виконував роль візитівки. Там публікувалися новини, контакти, інформація про акції тощо.
До появи повноцінного інтернет-магазину ARGO наш сайт існував лише у вигляді візитівки. Користувачі могли прочитати на ньому про компанію, подивитися адреси магазинів чи контакти, дізнатися про акції. Товарів на сайті не було.
Але електронна торгівля розвивалася, багато хто освоював і онлайн-продажі, тож ми вирішили, що ARGO саме час запустити інтернет-магазин. Та зробити це швидко нам не вдалося. Запуск відкладався близько двох років. ARGO продає багато різних брендів, і не всі з них погоджувалися продаватися на одному майданчику з іншими. Були й такі, хто взагалі не був готовий виходити в онлайн.
Усе на свої місця розставив карантин. Як тільки всі офлайн-точки були змушені закритися, більшість наших партнерів погодилися на розміщення в інтернет-магазині. Щоправда, були й ті, кого довелося вмовляти справді довго. Ми переконали їх лише тоді, коли зробили наш продукт більш-менш пристойного вигляду і показали їм. Тільки після цього той же бренд Mango погодився розміщуватися на нашому сайті разом з іншими.
Запускати інтернет-магазин вирішили на Бітрікс: Управління сайтом.
Компанія ARGO працює на ринку України з 1991 року. Свого часу була організована внутрішня облікова система для управління складськими залишками і товарним асортиментом. Вона реалізована на платформі 1С. Весь товарний асортимент, кількість моделей, назви, наявність ведуться в цій системі й надсилаються на сайт за допомогою спеціальних протоколів передачі даних. А вже сайт, тобто інтернет-магазин, є тим інструментом, який відображає внутрішній каталог для покупців.
З моменту запуску 1С в ARGO ця внутрішня система жодного разу не змінювалася – ми лише додавали нові потрібні нам функції. Тож і дані в 1С були слабким місцем перед запуском інтернет-магазину.
Складність найперше полягала в тому, що кожен з наших брендів має свою систему обліку товарів, і кожна з них містить свої, індивідуальні позначки сезонності, артикулів, кодувань кольору та розмірів. Тому під кожну систему IT-фахівці створили окремий модуль, який усі ці дуже різні дані зводив до спільних значень. І вже у нашій 1С інформація відображається у єдиному вигляді й потім передається на сайт, який бачать покупці.
Друга сторона цієї інтеграції – звітність. Бо всі дані, які ми звели в єдину систему для ARGO, треба повернути партнерам у тому вигляді, який влаштує їх. Хтось хоче бачити продажі в режимі реального часу, комусь потрібні дані за тиждень чи за місяць, комусь – узагалі не потрібні. Тож нам довелося підлаштовуватися й додатково розробляти модулі, що, умовно, «перекладають» дані в той вигляд, який сприймуть системи кожного з брендів. Усе це видозмінювали вже всередині самого Бітрікс: Управління сайтом. У такій подвійній обробці інформації – на виході й на вході – і полягає основна складність. Ми вже збилися з рахунку, скільки разів була видозмінена процедура інтеграції з 1С. І цей процес, здається, безкінечний, бо ми знову хочемо переглянути всі процеси, оцінити, чого можемо позбутися, і зробити це. Але перед фахівцями з компанії AniArt стояли ще й інші завдання, зокрема рішення для акцій та бонусної системи.
Наступним етапом були впровадження маркетингових модулів, за допомогою яких ми можемо робити для покупців різні акції та знижки. І знову ж, ми стикаємося з тим, що у ARGO представлені багато брендів, і акція у кожного може бути своя. А з часом ми запускаємо знижки на всі товари в мережі. Тож знову довелося шукати індивідуальне рішення, і нам вдалося – все працює.
Далі почали роботу з програмою лояльності. Вона в нас теж доволі своєрідна і потребувала індивідуального рішення. Бонусна програма в ARGO – накопичувальна. Раніше у клієнтів були пластикові картки, на які нараховувалися бонуси, а внутрішній облік вівся в 1С. Та коли ми запустили інтернет-магазин, то зробили віртуальну бонусну програму. Вона нескладна, з точки зору клієнта, але з нею нам вдалося відмовитися від пластика взагалі. До речі, програма популярна серед наших клієнтів – нею користується майже 95% покупців.
Що стосується поточних завдань, то зараз ми вдосконалюємо наш SEO-модуль (інструмент для просування сайту в пошукових системах. – Ред.) і вкладаємо ресурси в SEO. Хочемо завершити цей проект найближчим часом і почати новий – запуск технології Click&Сollect. Вона полягає в тому, що клієнт має можливість забронювати потрібний товар онлайн – в інтернет-магазині, а забрати його вже офлайн – у тій точці мережі, де йому зручно.
По Click&Сollect ми зараз на етапі підготовки технічного завдання. Поки працюємо з нашими внутрішніми операційними процесами, і це доволі складна об'ємна робота. Тож відводимо на впровадження близько півроку. Для наших клієнтів дуже важливо саме приміряти товар перед покупкою, тому вони дуже чекають на цю можливість. А ми переконані, що Click&Сollect стане для мережі серйозним кроком уперед.
Згодом плануємо зробити мобільний застосунок, який міститиме бонусну програму і розважатиме наших клієнтів.
Коли ми тільки запускали інтернет-магазин ARGO, то зіштовхнулися з певним нерозумінням від команди офлайнових точок. Справа в тому, що у нас немає окремих складів, і для тих, хто замовляє онлайн, ми беремо товар у фізичних магазинах мережі. Тож іноді чули обурення на кшталт «Чому ми маємо віддавати наш товар?». Щоб вирішити цю проблему, ми змінили систему мотивації для працівників, які опрацьовують замовлення.
Після запуску інтернет-магазину офлайн-мережа нічого не втратила. Навпаки, здобула, бо з появою онлайну потік клієнтів у фізичні точки зріс. Навіть зараз кожен четвертий дзвінок у кол-центр – це запитання про наявність товару в конкретній точці.
Зараз частка онлайн-продажів ARGO становить 10% від усього обсягу. До весняного карантину було 3%. Що цікаво, у перший тиждень вимушеної ізоляції ми не помітили збільшення онлайн-продажів, хоч ми й зробили додаткові знижки. І лише тоді, коли люди призвичаїлися і почали розуміти, що ця ситуація може бути надовго, вони почали купувати в інтернет-магазині.
Загалом я переконана, що за онлайном майбутнє. І навіть не тому, що карантин і люди не можуть влаштовувати собі повноцінний шопінг. Просто у більшості з кожним днем стає все менше й менше часу, який вони можуть або готові інвестувати саме в походи в магазини, а не в роботу чи щось інше. Дякуючи розвиненій мережі компаній з логістики, на сьогодні такі процеси стають майже безболісними для клієнта, і дуже зручними.
ARGO – один із перших брендів, який зайшов в Україну. Нікого ще не було, а вони вже були. За багато років роботи компанії на українському ринку вони отримали величезне сховище даних, в якому далеко не все було структуроване й упорядковане. Тим більше, не все потрібно було відображати в новому інтернет-магазині.
Увесь обмін даними між внутрішньою системою ARGO, обліковими системами брендів та сайтом наші фахівці написали власноруч. І процес вдосконалення інтернет-магазину триває.
Взагалі зараз ARGO переживає велику внутрішню трансформацію з класичної компанії з великою мережею офлайн-магазинів у компанію, яка хоче бути й онлайн. Сподіваюся, наша співпраця допоможе їм у цьому, й інтернет-магазин відіграватиме все більшу й більшу роль в успіхах компанії».