Бліц-опитування: чи варто дружити з підлеглими?

Светлана Приступа
4 Листопада 2015
Оновлена: 24 Грудня 2018
Чи варто дружити з підлеглими? Ми розпитали українських керівників та ТОП-менеджерів про те, у яких відносинах краще перебувати зі своїми підлеглими – тримати субординацію чи бути друзями.

Дмитро Латанський
Керівник надійного інтернет-магазину
Repka.ua

“Мені здається, що слово "варто" не можна використовувати з таким поняттям як дружба. Так як вона, за визначенням, має на увазі щирі й безкорисливі стосунки. Я вважаю, що робочі відношення не повинні впливати на саму можливість створення дружніх відносин із колегами і будувати їх потрібно так само як у житті. Якщо з людиною цікаво і є про що спілкуватися - дружіть на здоров'я!

Є, правда, у цих відносинах кілька моментів, які краще обговорити заздалегідь:
1) На роботі керівник головний. Якщо виникає конфлікт у думках та замислах, то право прийняти рішення залишається старшому за званням. Це не обговорюється і не є підставою для образ.
2) Робочі відношення (у тому числі конфлікти) повинні залишатися на роботі і в жодному разі не переноситися на особисті. Особливо, коли мова йде про взаємини (керівник - чоловік (дружина).
3) Поза роботою - ви друзі з рівними правами і обов'язками.”

a1cbdb22a43affb74fdbd8cf25b853b7.jpg
Дмитро Суслов
Директор українського та білоруського офісів “1С-Бітрікс”


Якщо потрібно вибрати один із варіантів відповіді, то я, скоріше за все, віддам перевагу дотриманню деякої дистанції у відносинах із підлеглими. Але, на щастя, це зовсім не означає, що мені доводиться "дистанціюватися": по-перше, ми завжди можемо поговорити на практично будь-які теми без огляду на посади та статуси, а, по-друге, я часто цікавлюся настроєм співробітників та їх проблемами. До речі, цьому сприяє і неформальне середовище, яке підтримується усіма рівнями керівників нашої компанії. Наприклад, ми всі говоримо один з одним на «ти».

5f4479217f52aab98f4faeffbf230158.jpg
Людмила Богуш-Данд
Засновник компанії BogushTime (Україна) і BogushTech (США)


“Що б відповісти на запитання потрібно розуміти, що мається на увазі під словом «дружба». Якщо говорити про неї як про стан підтримки один одного, коли мені не байдуже що відбувається з тобою, а тобі не байдуже що відбувається зі мною, то - обов’язково потрібно дружити. Тому що керівник зацікавлений у підтримці та розумінні підлеглих, щоб досягати успіху. Із цим без такої дружби ніяк. Але мова не йде про те, що б йти кудись "тусуватися". Ми беремо глибокий зміст дружби, не потрібно його плутати з дозвіллям. Якщо це справжня дружба, то у ній із субординацією все буде добре, бо кожен розуміє свою роль. Проблеми виникають там, де у дружбі застосовується тусня!”

7fd4abd0f8dcfb220ec8d1cc5cf9d6b1.jpg
Володимир Дегтярьов
Директор PR-агентства Newsfront.


Я керуюся простим принципом - потрібно проявляти дружелюбність, але не бути другом. Інакше в якийсь момент може трапитися конфлікт ролей "керівник" і "друг". Друга причина уникати тісних відносин - можливі "ревнощі" у відносинах зі сторони решти колективу. До речі, таке ж правило стосується і вечірок - можна випивати з підлеглими, але ні в якому разі не напиватися)) Нарешті, керівникові не варто себе обманювати. Навіть якщо ви вважаєте себе другом підлеглого, то навряд чи таке ставлення взаємне. Перевірити легко: як часто, представляючи вас комусь третьому, ваш підлеглий говорить про вас "мій друг" у порівнянні з "наш директор"?

fc2e1e3341db5dfcb21b6915619b6d57.jpg
Катерина Микула
Генеральний директор Lamoda.ua


На мій погляд, субординація між підлеглими і керівником має бути присутньою. Це дійсно дисциплінує і створює робочу атмосферу в компанії. При цьому ієрархія повинна вибудовуватися на авторитеті та повазі, оскільки керівник компанії задає тон, показує приклад і вказує на мету, заради якої працює весь колектив. Відповідно саме керівник і несе найбільшу відповідальність. Така субординація, яка будується на взаємній повазі, не тільки не заважає створенню комфортної атмосфери в компанії, але й навіть сприяє їй. Звичайно і повноцінна дружба також можлива в професійній сфері, але вона не має ускладнювати робочі відносини.

2310b7685e40ed7013b4b9c0d4e36e5c.jpg
Олександр Колб
Генеральний директор і один із засновників компанії Promodo


Щоб відповісти правильно на запитання, потрібно розуміти, що ми закладаємо в слово "дружба". Це спільний відпочинок, проведення дозвілля або ж «по дружбі позичити авто на вихідні»? Будь-які відносини не повинні позначатися на результатах діяльності компанії. І зачасту саме на «дружбі» відбуваються різного роду маніпуляції, що позначаються на компанії і усьому колективі.

На роботі найбільший інтерес - це інтерес компанії, її зростання. Зрілий співробітник повинен це розуміти, особливо керівник. Тому не можна «по дружбі» тримати неефективного співробітника, не можна «по дружбі» підвищувати заробітну плату, не можна ігнорувати недоробки. Робота - роботою, а дружба- дружбою. Тому я за поділ відносин у колективі і поза роботою. І вважаю такий підхід вірним.

Звичайно ж потрібно розуміти, на якій стадії зрілості розвитку знаходиться компанія. У молодому колективі буде завжди більше тепла, більше комунікацій. Із зростанням кількості співробітників комунікації згасають, у компанії з'являються нові вимоги до людей, у т.ч. і до якості комунікацій всередині. Дружба у великій компанії може стати негативним фактором, що приховує недоробки, помилки й інші наслідки, які звичайно ж помітить клієнт.

861f6248f8f583aca442deeec96b636c.jpg
Безкоштовно. Необмежено. Онлайн.
Бітрікс24 - це місце, де кожен може спілкуватися, спільно працювати над завданнями і проектами, управляти клієнтами і робити набагато більше.